torsdag 5 maj 2011

Livet-En dans på Rosor ???

Ja hur är det nu? Är livet en dans på Rosor? Nja, ett par taggiga j-lar i så fall. Efter X antal bakslag fanns det inte mycket energi över kan jag säga. När allt går fel är det inte roligt längre. Man sätter sig ner och tänker:
- Varför ska detta hända just mig och just nu? Hur ska jag kunna ordna upp detta? Kan det Aldrig få vara bra?
Kom fram till att det är just så här man INTE ska tänka. Allt blir ju "Bara natta". Ingen kommer ju och fixar sakerna åt mig. Jag måste ju göra det själv. Tänk istället att:- Jag förtjänar att få ha det bättre och se sen till att det blir så också! Det finns en dikt som Viktor Rydberg skrev som jag tycker säger en hel del.

Hesiodos råd
Bön med lyfta händer är ej nog, lantman,
då du ber för jordens gröda.
Bed med handen på din plog.
Då välsignar bönens kraft din möda.

Om man bara sitter och vill ha hjälp så händer ingenting. Det är först när man gör något och försöker själv som hjälpen kommer.
Sååååå.....nu ska jag banne mig ut och se till att jag också får ut mesta möjliga positivt av livet!!
Jag har ju redan barn och barnbarn, ett hus att bo i och människor runt omkring som bryr sig så jag har redan kommit väldigt långt på vägen =)

1 kommentar:

  1. Så rätt tänkt! Res dig o få ut allt du kan av livet! Gräv inte ner dig i elände, det blir ingen glad av!! Man vinner mycket på att vara positiv, det är ju roligt att vara glad, o underbart att skratta!
    Inte bara att ha hus o barn är positivt, visst är det underbart, men att åxå ha en man som älskar en o så länge man klara att stå upp själv o klä på sig själv, på morgonen, så är allt riktigt BRA!

    SvaraRadera